رواشناسی رنگها و طراحی گرافیکی

رواشناسی رنگها و طراحی گرافیکی

رنگ نقش مهمی در طراحی گرافیک ایفا می کند. در اینجا نگاهی داریم به روش هایی که رنگ و روانشناسی بر فرآیند طراحی گرافیکی تأثیر می گذارد. روانشناسی رنگ ها به مطالعه چگونگی تعیین رنگ ها احساسات و رفتارهای انسان می پردازد. ما بر اساس مجموعه‌ای از تعاملات پیچیده بین سلیقه ‌های شخصی، تربیت خانوادگی و پیشینه فرهنگی ‌مان به رنگ ‌ها واکنش نشان می‌دهیم.

روانشناسی رنگها و طراحی گرافیکی:

رنگ می تواند بر ادراک به روش های ظریف تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، می تواند طعم غذا را تقویت یا کاهش دهد. رنگ ‌های مناسب حتی می ‌توانند تأثیر قرص ‌ها و دارو نماها را افزایش دهند . آبی برای قرص ‌های آرام ‌بخش یا خواب ‌آور استفاده می‌شود در حالی که قرمز یا زرد معمولاً برای محرک‌ ها استفاده می‌شود.

هر برند و کسب و کاری از رنگ ها عمداً در طراحی محصولات، بسته بندی، تبلیغات و وب سایت های خود استفاده می کند. طراحی گرافیکی سطح بالا تا حدی به توانایی انتخاب رنگ هایی که با برند و ماموریت شرکت کار می کنند متکی است. روانشناسی رنگ ها می تواند و باید برای ایجاد پاسخ های مناسب از سوی مصرف کنندگان استفاده شود و این بخشی از هدف طراح گرافیک است.

طراحی گرافیکی عالی همچنین تفاوت های فرهنگی در نحوه درک رنگ ها را پیش بینی می کند. یک رنگ برای مخاطبان مختلف می تواند معانی بسیار متفاوتی داشته باشد. برای مثال، در بیشتر فرهنگ‌ ها، رنگ زرد مفهومی روشن و شاد دارد، اما در چین ممکن است معانی مبتذل یا بزرگسالی داشته باشد. در ایالات متحده سفید نماد خلوص است و اغلب برای برندسازی عروس استفاده می شود، اما رنگ سفید در ژاپن، هند، چین، کره و خاورمیانه رنگ عزاداری است . نکته اصلی در اینجا این است که مخاطب خود را بشناسید و عاقلانه انتخاب کنید.

رنگ ها در نگاهی دقیق تر:

در اینجا می خواهیم نگاهی دقیق تر به رنگ ها و مکملهای آنا بیاندازیم.

رنگ های گرم:

قرمز، نارنجی و زرد و تغییرات درجه سوم آنها رنگ های گرم هستند. به طور کلی آنها مثبت، پرشور، شاد، مشتاق و پرانرژی هستند.

قرمز – رنگ اصلی:

تداعی های مثبت: اشتیاق، احساسات قوی، هیجان، عشق، اعتماد به نفس، راحتی، گرما.

تداعی های منفی: خطر، خشم، خشونت، آتش، جنگ.

کاربرد های رایج در طراحی: قرمز روشن به عنوان رنگ برجسته. قرمز تیره، در ترکیب با خاکستری و سفید، برای ظاهری حرفه ای و زیبا.

نارنجی – رنگ ثانویه:

تداعی های مثبت: هیجان، انرژی، سلامتی و سرزندگی، دوستانه، اشتیاق، زیبایی، خاکی بودن، تغییرات فصلی، مقرون به صرفه بودن، و گرما.

تداعی های منفی: هیچ کدام.

کاربرد های رایج در طراحی: وب سایت های غذا و نوشیدنی اغلب از رنگ نارنجی استفاده می کنند زیرا اشتها را تحریک می کند.

زرد – رنگ اصلی:

تداعی های مثبت: گرم، شاد، جلب توجه، شادی، امید.

تداعی های منفی: خشم، ناامیدی، احتیاط/خطر، بزدلی، فریب.

کاربرد های رایج در طراحی: رنگ زرد ملایم برای محصولات و خدماتی که شامل کودکان می شود. طلایی و زرد تیره تر برای ظاهری قدیمی و احساس جذابیت یا ماندگاری طولانی مدت.

رنگ های سرد:

سبز، آبی و بنفش و تغییرات درجه سوم آنها رنگ های سرد هستند. به طور کلی، آنها نسبت به رنگ های گرم محتاط تر، آرام تر، حرفه ای و آرامش بخش هستند.

سبز – رنگ ثانویه:

تداعی های مثبت: طبیعت، رشد، سلامتی، شروع های جدید، پول، تجدید، آرامش، فراوانی، تسکین دهنده، باروری، خوش شانسی، هماهنگی، تعادل.

تداعی های منفی: حسادت، حسادت، طمع، کمبود تجربه.

آبی – رنگ اولیه:

تداعی‌های مثبت: اقتدار، آرامش‌بخش، محافظه‌کار (اما می‌تواند به معنای ارزش‌های سیاسی لیبرال نیز باشد)، مردانه، غیرتهدیدکننده، صلح‌آمیز، طراوت‌بخش، قابل اعتماد، مسئولیت‌پذیر، آرام، پایدار، قدرت، آرام.

تداعی های منفی: غم، افسردگی، دوری، ابتذال و موضوعات بزرگسالی.

کاربرد های رایج در طراحی: بلوز کودک برای محصولات نوزاد و کودکان خردسال. آبی روشن برای اثرات آرام بخش و آرامش بخش. آبی روشن برای احساس طراوت و انرژی. آبی تیره برای طرح های شرکتی و مکان های دیگری که قابلیت اطمینان و استحکام مهم است.

بنفش – رنگ ثانویه:

تداعی های مثبت: جادویی، خلاق، مرموز، معنوی، تخیلی، مجلل، سلطنتی، عاشقانه، ثروت، و افتخار نظامی.

تداعی های منفی: هیچ کدام.

کاربرد های رایج در طراحی: بنفش روشن برای نوازش، زیبایی و عاشقانه. بنفش تیره برای تجمل و ثروت.

رنگ های خنثی:

رنگ‌ های خنثی برای طراحی گرافیکی حیاتی هستند زیرا اغلب به عنوان پس‌ زمینه عمل می‌کنند و انتظار می‌رود که جلوه‌ های مناسب را در هماهنگی با رنگ‌ های برجسته‌ تر ایجاد کنند. با این حال، افراد بی طرف نیز می توانند به تنهایی صحبت کنند و معانی و پیام های پیچیده خود را حمل کنند.

سفید:

تداعی های مثبت: پاکیزگی، عروس، معصومیت، باکرگی، مراقبت های بهداشتی، پاکی، خوبی و صلح.

تداعی های منفی: سرد، کسل کننده، بی مزه، غیرشخصی، غیر الهام بخش و عقیم.

کاربرد های رایج در طراحی: به عنوان پس زمینه سفید به رنگ های دیگر اجازه می دهد تا بدرخشند. رنگ سفید را می توان برای ایجاد طرح های مینیمالیستی نیز استفاده کرد. سفید همچنین می تواند تابستان و زمستان را منتقل کند.

مشکی:

تداعی های مثبت: جادو، هالووین، قدرت، مد، ظرافت، رمز و راز، ثروت، و رسمی.

تداعی های منفی: مرگ، شر، ارعاب، عزاداری، کنترل، بدشانسی و غیبت.

کاربرد های رایج در طراحی: برای انتقال حسی عجیب، مرموز یا ظریف استفاده می شود. مشکی نیز رنگ پیش فرض تایپوگرافی است.

خاکستری:

تداعی های مثبت: حرفه ای، رسمی، پیچیده.

تداعی های منفی: افسرده، کسل کننده، بد خلق.

کاربرد های رایج در طراحی: طرح های شرکتی، پس زمینه و تایپوگرافی.

قهوه ای و بژ:

تداعی های مثبت: زمینی، زمینی، گرم، خانوادگی، قابل اعتماد بودن، استواری، راحت و قابل اعتماد.

تداعی های منفی: کسل کننده، کثیف.

کاربرد های رایج در طراحی: پس‌زمینه، به‌ویژه برای ظاهر طبیعی چوب و سنگ، و به عنوان جایگزینی برای تایپوگرافی یا پس‌زمینه سیاه.

نتیجه گیری:

طراحی گرافیکی بسیار فراتر از انتخاب ترکیب رنگ هایی است که زیبا به نظر می رسند. توجه دقیق به رنگ ها برای ایجاد جلوه های خاص مورد نظر تنها بخشی از کار طراح گرافیک است. این بدان معنی است که درک عمیق از روانشناسی رنگ ها و دانستن و نحوه استفاده استراتژیک از هر رنگ جزء اصلی طراحی گرافیک موفق است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

×

×